CADsite

  • ma 22 04 2019, 17:05:19
  • Welkom, gast
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: OPGELOST :Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn  (gelezen 350 keer)

delangstevandestraat

  • vaste forumklant
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 175
  • a penny for your thoughts
    • Bekijk profiel

situering :
ik heb een aantel 3d polylines in een bepaalde laag
ik heb een block die daar in de buurt van staat
ik heb de enkel een block en enkele lijnen, (altijd minstens 2) en als ik dit manueel teken dan is dat een lijn v/h insertiepunt van het block loodrecht op de verste lijn, en dan terug loodrecht naar de eerste lijn, en van die 2e lijn neem ik het midden,
de z-positie van het bekomen punt speelt geen rol.

Ik wil dus volledig automatisch via lisp aan het center van de cirkel geraken.

heeft er iemand een idee hoe ik dit het makkelijkst verwezenlijk ? :roll: :?:
« Laatst bewerkt op: wo 13 02 2019, 15:54:42 door delangstevandestraat »
Gelogd
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

bart

  • Forum medewerker
  • forumverslaafde
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Bekijk profiel
Re: Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn
« Reactie #1 Gepost op: vr 08 02 2019, 15:00:58 »

hoe bepaal je de positie van het blok in de eerste instantie?

(om het midden te bepalen tussen twee lijnen is een willikeurige verbindingslijn goed genoeg die hoeven niet loodrecht te zijn)
Gelogd
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

roy_043

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
  • BricsCAD 18
    • Bekijk profiel
    • www.b-k-g.nl
Re: Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn
« Reactie #2 Gepost op: vr 08 02 2019, 15:23:48 »

Iets met inters en polar moet mogelijk zijn. Of anders met vlax-curve-getclosestpointtoprojection.
Gelogd

EddyBeerke

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 2334
  • 1d CADSITE.be niet bezoeken = 1 dag niet geleefd!
    • Bekijk profiel
    • Mijn site
Re: Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn
« Reactie #3 Gepost op: di 12 02 2019, 09:09:51 »

Er is een OSNAP die je misschien kunt gebruken:
APPINT
probeer bv eens dit:
Citaat
Command: ID
Specify point: appint
of  and  X = 1076.32     Y = 457.15     Z = 1.234

Command:
Gelogd

delangstevandestraat

  • vaste forumklant
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 175
  • a penny for your thoughts
    • Bekijk profiel
Re: Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn
« Reactie #4 Gepost op: wo 13 02 2019, 08:18:17 »

@ bart

via de dxf-codes van het block (assoc 10) heb ik de positie

en ik wil niet het midden tussen de lijnen, maar wel het specifieke punt in de cirkel, (het midden ligt op een lijn, en ik wil een punt)

@roy
heb je misschien een stukje voorbeeld code van dia vlax, want ik vind daar weinig uitleg over terug, en krijgt "too few arguments" maar welk argument wiltienogkrijgen ?

@eddy
probeer wat juist, want ik snap niet wat je bedoeld, ik heb 4 entity's (de 3d-polylines) en het positiepunt van het block
Gelogd
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)

roy_043

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
  • BricsCAD 18
    • Bekijk profiel
    • www.b-k-g.nl
Re: Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn
« Reactie #5 Gepost op: wo 13 02 2019, 09:40:43 »

(defun c:Test ( / enm pt)
  (if
    (and
      (setq enm (car (entsel)))
      (setq pt (getpoint "\nSelect point: "))
    )
    (progn
      ;; (vlax-curve-getClosestPointToProjection curveObj givenPt normal [extend])
      (princ "\nMet projection: ")
      (print (vlax-curve-getclosestpointtoprojection enm pt '(0.0 0.0 1.0) T))
      ;; (vlax-curve-getClosestPointTo curveObj givenPt [extend])
      (princ "\nZonder projection: ")
      (print (vlax-curve-getclosestpointto enm pt T))
    )
  )
  (princ)
)
Gelogd

EddyBeerke

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 2334
  • 1d CADSITE.be niet bezoeken = 1 dag niet geleefd!
    • Bekijk profiel
    • Mijn site
Re: Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn
« Reactie #6 Gepost op: wo 13 02 2019, 10:36:42 »

...
Ik wil dus volledig automatisch via lisp aan het center van de cirkel geraken.
...
:shock: Niet goed gelezen denk ik.
Gelogd

delangstevandestraat

  • vaste forumklant
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 175
  • a penny for your thoughts
    • Bekijk profiel
Re: Hoe vind ik een virtueel kruispunt tussen 3d polyline en andere lijn
« Reactie #7 Gepost op: wo 13 02 2019, 15:54:25 »

Citaat
     (setq closelinepoint (vlax-curve-getclosestpointtoprojection LineEnt khppos '(0 0 1))) ;die '(001) is de projectierichting denkik
 

doet wat ik wou dat ze doet ;-)

thanx every body :vreegoe:
Gelogd
Ik hou van werken,
ik kan er uuuren naar kijken...
daarom zorg ik ook dat er altijd genoeg overblijft voor morgen :-)
Pagina's: [1]   Omhoog