CADsite

  • di 16 10 2018, 08:38:39
  • Welkom, gast
Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Revolve doorzetten in vlakke wand of extruderen?  (gelezen 255 keer)

FiNiRi

  • forum starter
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Revolve doorzetten in vlakke wand of extruderen?
« Gepost op: do 19 07 2018, 19:51:08 »

Ik ben een absolute beginner, maar ik probeer bijv halfronde plantenbak te tekenen in 3d. Let wel dat, net als bij een plantenpot, de wanden allemaal iets naar buiten lopen, de opening aan de bovenzijde is dus groter dan de bodem.

Via revolve lukt het me om de bodem en de ronde zijde te krijgen met die schuine wand, maar wat moet ik doen om dus die rechte wand ook in dit object te krijgen, en met die zelfde schuinte?

Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel en mij kan helpen.

Alvast bedankt.
Gelogd

hulpje

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1058
  • Al jaren lang AutoCAD tekenaar met veel plezier!
    • Bekijk profiel
    • CADToppers.com
Re: Revolve doorzetten in vlakke wand of extruderen?
« Reactie #1 Gepost op: vr 20 07 2018, 10:26:40 »

Beste FiNiRi,

Helaas ben ik geen expert op 3D gebied.
Wat altijd handig is, is dat je een voorbeeld meestuurt.

Maar als ik zoiets zou moeten maken, dan zou ik ongeveer het volgende doen:

Teken de vorm uit als een polylijn.
Offset deze vorm naar binnen toe, voor de dikte van je pot.
Verplaats de binnenste vorm via de Z-as omhoog, zodat je pot een bodem krijgt.
Extrudeer beide vormen tot de gewenste hoogte.

Als je nu de ge-extrudeerde vorm aanklikt, dan krijg je bovenin een uittrek pijl.
Hiermee maak je de pot "schuin" en herhaal de actie voor de binnenste vorm.

Tot slot ga je de binnenste vorm substracten van de buitenste vorm en is je 3D pot klaar!

Succes!

Mvg. Richard
Gelogd
https://www.CADToppers.com bestaat 5 jaar!
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

hulpje

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1058
  • Al jaren lang AutoCAD tekenaar met veel plezier!
    • Bekijk profiel
    • CADToppers.com
Re: Revolve doorzetten in vlakke wand of extruderen?
« Reactie #2 Gepost op: vr 20 07 2018, 13:53:33 »

En omdat ik zo'n aardige gast ben..... heb ik er even een filmpje van gemaakt.

https://autode.sk/2JEiXTH
Gelogd
https://www.CADToppers.com bestaat 5 jaar!
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

roy_043

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
  • BricsCAD 18
    • Bekijk profiel
    • www.b-k-g.nl
Re: Revolve doorzetten in vlakke wand of extruderen?
« Reactie #3 Gepost op: vr 20 07 2018, 16:39:39 »

Hulpje's interpretatie van het gewenste model is anders dan de mijne. Sowieso geldt bij 3D modelleren dat vele wegen naar Rome leiden.

Mijn werkwijze:

Stap 1:
Teken een halve cirkel (_ARC) en verbindt de uiteinden met een lijn (_LINE).
_JOIN de entiteiten tot een gesloten polyline.

Stap 2:
: _EXTRUDE
Select entities/subentities to extrude or set [MOde]:
Entities in set: 1
Select entities/subentities to extrude or set [MOde]:
Specify height of extrusion or [Direction/Path/Taper angle]: _TAPER
Specify angle of taper for extrusion <0>: -5
Specify height of extrusion or [Direction/Path/Taper angle]: 300

Stap 3:
: _SOLIDEDIT
Enter a solids editing option Face/Edge/Body/Undo/eXit: _BODY
Enter a body editing option Imprint/seParate/Shell/cLean/Check/Undo/eXit: _SHELL
Select 3d solid:
Select face to remove or [Add/Undo/ALL]: <<< Selecteer hier het bovenvlak.
Select face to remove or [Add/Undo/ALL]:
Enter the shell offset distance: 10
Enter a body editing option Imprint/seParate/Shell/cLean/Check/Undo/eXit: _EXIT
« Laatst bewerkt op: vr 20 07 2018, 16:41:59 door roy_043 »
Gelogd

roy_043

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
  • BricsCAD 18
    • Bekijk profiel
    • www.b-k-g.nl
Re: Revolve doorzetten in vlakke wand of extruderen?
« Reactie #4 Gepost op: vr 20 07 2018, 22:44:48 »

Alternatieve werkwijze die beter aansluit bij de aanpak van FiNiRi:

Stap 1:
_SWEEP de omtrek van de wand van de pot langs een half cirkelvormig pad. Geef hierbij het juiste _BASEPOINT op. Het stukje bodem aan de omtrek mag niet te groot zijn anders werkt het commando niet (de solid die ontstaat mag zichzelf niet gaan overlappen).

Stap 2:
_EXTRUDE de polyline die in de vorige stap als pad is gebruikt om een solid te maken waarmee het gat in de bodem kan worden gedicht.

Stap 3:
_UNION de wand en de bodem tot een enkele solid.
Gelogd

hulpje

  • forumverslaafde
  • ******
  • Offline Offline
  • Berichten: 1058
  • Al jaren lang AutoCAD tekenaar met veel plezier!
    • Bekijk profiel
    • CADToppers.com
Re: Revolve doorzetten in vlakke wand of extruderen?
« Reactie #5 Gepost op: di 24 07 2018, 13:39:09 »

Gelukkig zijn er vele manieren om tot het gewenste resultaat te komen, nu maar hopen dat het FiNiRi met een van deze methodes gelukt is  :mrgreen:
Gelogd
https://www.CADToppers.com bestaat 5 jaar!
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)
Pagina's: [1]   Omhoog