FastFiber

complexe schaduwen tekenen in gevels

Gestart door Cad_user86, di 18 04 2017, 15:33:45

Vorige topic - Volgende topic

Cad_user86

Hallo iedereen,

Voor één van onze projecten hebben we een gebouw met complexe vormen.
Momenteel ben ik de gevels aan het uitwerken, en om de vorm van het gebouw te benadrukken hadden we hier graag schaduwen aan toegevoegd.

Bij een "standaard" rechthoekig gebouw trek ik lijnen van 45° met een afstand gelijk aan de diepte, maar nu zitten we met schuine vlakken in allerlei posities, zodat ik niet goed weet hoe dit te tekenen/berekenen(?)

Iemand een idee hoe dit gedaan wordt, of nog beter, iemand die hier een handleiding online weet staan?

Bedankt!

edit:  ter info nog even een schets gemaakt van wat ik bedoel.
links zoals ik rechte elemente, orthogonaal op elkaar schaduw geef. Rechts een blok, schuin op de gevel geplaatst en welke schaduw moet geven... daar waar de wolken getekend staan klopt de schaduw niet, maar ik weet niet hoe deze wel te tekenen.

julien

Tekenen in 3D en renderen?
Je kan je tekening op maps positioneren en de datum en uur kiezen en je ziet de schaduw zoals het op dat moment zal zijn.

roy_043

Cad_user86

Dag Roy,

Ik heb mijn tekeningen mss niet goed toegelicht:

De bovenste tekening is grondplan/horizontale snede.
De 2 eronder zijn in zijaanzicht, dus in gevelzicht.

grts

julien

Zie je 't niet zitten om de gevel in 3D te tekenen? Gewoon de hoofdlijnen, dan kan je daar de zon op loslaten en krijg je onmiddellijk een correcte schaduw.
Als je enkel héél summier de gevel in 3D tekent kan je eventueel de schaduw erna overnemen in je 2D tekening.

roy_043

Citaat van: Cad_user86 op wo 19 04 2017, 08:12:23
Dag Roy,

Ik heb mijn tekeningen mss niet goed toegelicht:

De bovenste tekening is grondplan/horizontale snede.
De 2 eronder zijn in zijaanzicht, dus in gevelzicht.

grts
Zo had ik het ook begrepen. Op mijn plaatje staan de correcte schaduwen.

Werkwijze:

• Het rechter schuine vlak ligt geheel in de schaduw als de invalshoeken 45+45 zijn.
  • De hoekpunten van het linker schuine vlak zijn geprojecteerd op het gevelvlak (zie hidden rood).
  • Deze geprojecteerde punten zijn verbonden (zie continuous rood). Dit is de schaduw van alleen het linker schuine vlak.
  • Vanaf dit schaduwvlak is een lijn getekend naar het rechter 'gevelpunt' van het bovenvlak (zie continuous magenta). Dit is de rechter grens van de schaduw ten gevolge van het bovenvlak.
  • De andere magenta lijn is de linker grens van de schaduw ten gevolge van het ondervlak.

Cad_user86

Sorry voor het late antwoord...
Voor een 3d was er helaas niet genoeg tijd. Het voorbeeld dat ik gaf was vrij eenvoudig, het daadwerkelijk project was vele malen complexer :-)

Uiteindelijk hebben we toch gedaan gekregen...

Cad_user86

Ondertussen hebben we weer een project met complecxe schaduws gekregen.
Hiervoor heb ik wel een snel 3D model gemaakt, en dit is inderdaad een grote hulp.
Polyline extruden, dakje erop... Spotlight plaatsen als zonnetje, en dan gevel Noord, Oost zuid en west renderen.

Werkt perfect. Bedankt voor de tips

julien

Tof dat je het een kans gaf en vooral, dat het hielp.  :vreegoe:

FastFiber